Onze klanten aan het woord

Bij GRiP zijn we pas tevreden als onze klanten dat ook zijn. En dat zijn ze! Onze klanten vertellen zelf waarom:

 

 

Gemeente Arnhem

Bastiaan Seijnaeve, Senior wegbeheerder

“We willen volledig inzicht hebben in de staat van het wegdek”

Bastiaan Seijnaeve

Bastiaan Seijnaeve

Met ruim 750 kilometer aan wegen, heeft de gemeente Arnhem aardig wat wegdek te onderhouden. Bastiaan Seijnaeve is senior wegbeheerder bij de gemeente. Hij maakte in 2020 kennis met GRiP.  Inmiddels werkt hij naar volle tevredenheid samen met hen aan een veiliger wegdek in Arnhem.

De gemeente begon met stroefheidsmetingen na klachten over een glad wegdek. “Bewoners gaven aan dat bepaalde delen van wegen, maar ook pleintjes en trottoirs, glad waren. Op een andere plek in de gemeente ging een motorrijder onderuit. Voor ons redenen genoeg om te gaan meten. We wilden volledig inzicht hebben in de staat van het wegdek. Dus ook in de stroefheid, die je niet met het blote oog kunt waarnemen“, legt Seijnaeve uit.

“Via mijn netwerk kwam ik in contact met GRiP” gaat hij verder. “De offerte was keurig in orde en niet veel later gingen ze voor ons aan de slag. De werkwijze van GRiP sprak ons aan. Ze werken volledig digitaal, waardoor zaken snel en efficiënt geregeld worden. Daarmee hebben ze wat mij betreft echt een streepje voor op andere aanbieders.”

De grotere stukken, zoals de centrumring van Arnhem, worden gemeten met de SideWay Force-methode, waarvoor GRiP beschikt over een speciale meetvrachtwagen. Op fiets- en voetpaden of andere plekken waar de ruimte beperkt is, wordt een andere betrouwbare meettechniek ingezet: de SRT-methode. GRiP adviseert welke methode het beste is voor een specifieke situatie.

“GRiP zorgt voor het volledige pakket”

Gem Anrhem GRIP_wegdek meetwagen 1 klein.jpg

Seijnaeve erkent het belang van de metingen, maar zeker ook van de acties die daaruit volgen. “Als je weet dat het niet goed is, moet je er iets mee doen. Een rapport onderin een lade gooien, is geen optie. Gelukkig zorgt GRiP voor het volledige pakket.

Als uit metingen blijkt dat de stroefheid niet goed is, zorgen ze ook dat de juiste reparaties plaatsvinden. GRiP werkt daarin nauw samen met Straalbedrijf van Gompel. Dat is geen verplichting overigens, maar voor ons werkt het erg goed. Het scheelt een heleboel regelwerk.”

“GRiP is een professioneel bedrijf met verstand van zaken”

Seijnaeve raadt andere gemeentes aan om ook metingen te doen. ”Met name op die wegen waar je als wegbeheerder het grootste risico loopt. Waar verkeer hard rijdt of ongevallen lijken te ontstaan door een (te) glad wegdek. Als je er als gemeente en verantwoordelijk ambtenaar alles aan zegt te doen om het verkeer zo veilig mogelijk te maken, dan kun je de stroefheid van het wegdek gewoonweg niet negeren.

Het is fijn dat we daarbij kunnen terugvallen op een bedrijf als GRiP. Professioneel en met verstand van zaken. Ze komen hun afspraken na en rapporteren op een duidelijke manier de resultaten. Bovendien zijn ze lekker no-nonsense, iets wat aansluit bij onze mentaliteit”.

Gemeente Arnhem logo.jpg
 

 

Gemeente Dongen

Ruud Jansen, Adviseur techniek & ontwikkeling Gemeente Dongen

“Onze openbare ruimte is schoon, heel en veilig. GRiP helpt ons daarbij”

Ruud Jansen

Ruud Jansen

In Dongen (Noord-Brabant) worden sinds 2015 stroefheidsmetingen uitgevoerd. De gemeente wil een volledig beeld van de staat van de wegen binnen de bebouwde kom. Ruud Jansen, adviseur Techniek en ontwikkeling van de gemeente Dongen, legt uit waarom.

“Een aantal jaren geleden maakten wij kennis met de stroefheidsmetingen van GRiP. Natuurlijk stond de staat van het wegdek bij ons op de agenda, maar we hadden geen volledig beeld van hoe het wegdek er daadwerkelijk aan toe was. De stroefheid bleek een belangrijke factor te zijn, waar wij nooit eerder oog voor hadden.”

“Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt dat je had kunnen voorkomen”

GRiP heeft inmiddels verschillende metingen uitgevoerd binnen de gemeente Dongen. “Er zijn iedere keer wel bepaalde wegvakken die niet aan de stroefheidseisen voldoen”  vertelt Ruud. “Die laten we dan meteen opruwen. Als je het eenmaal weet, kun je het niet laten liggen. Ik wil voorkomen dat er ongevallen plaatsvinden. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt dat je had kunnen voorkomen. Ook financieel is de schade dan niet te overzien: schade waarvoor de gemeenschap vervolgens moet opdraaien. Dat wil je natuurlijk voorkomen.“

“GRiP neemt een hoop regelwerk uit handen.”

Bord gemeente dongen.jpg

De meetmethode die GRiP gebruikt, spreekt Jansen erg aan. “Bij andere methodes wordt er tussen het rijspoor gemeten. Bij deze SWF-methode worden juist de rijsporen zelf gemeten. Veel betrouwbaarder, als je het mij vraagt”.  Hij is ook erg te spreken over de manier waarop GRiP opdrachtgevers ontzorgd. Hij doelt op de samenwerking met Straalbedrijf van Gompel. Zij sluiten naadloos aan op de werkzaamheden van GRiP. “We bespreken de meetresultaten en plannen dan meteen in wanneer de werkzaamheden gaan plaatsvinden.” vertelt Jansen.   

Als de stroefheid te wensen overlaat, zorgt GRiP er dus, indien gewenst, ook voor dat het asfalt weer in optimale staat wordt gebracht. “Als verantwoordelijk ambtenaar heb ik een brede portefeuille. Dat geldt ook voor mijn collega’s in het land, zeker bij de kleinere gemeentes. Het is fijn dat er een hoop regelwerk uit handen wordt genomen.”

“Samen maken we de gemeente nog veiliger”

Gemeentes zijn gebonden aan een budget. Ook voor wegbeheer. De metingen worden daarom stapsgewijs uitgevoerd. “Op basis van risico-inventarisatie bepalen we welke wegen we prioriteit moeten geven. We spreiden daarmee de metingen en de eventuele reparaties. Doordat je heel gericht werkt ben je geen bergen met geld én tijd kwijt en zorgen we toch doorlopend voor veiliger wegdek binnen de gemeente.“

De gemeente Dongen is veiliger geworden door de toepassing van de stroefheidsmetingen. De staat van het wegdek ligt bovendien niet meer alleen op het bordje van Jansen, maar is steeds meer een gedeelde verantwoordelijkheid. “Het bewustzijn is vergroot. Zo kregen we van de medewerkers van de gladheidsbestrijding een seintje dat een nieuw aangelegde fietsstraat erg snel glad werd. Na meting bleek de stroefheid inderdaad niet in orde en hebben we dat meteen laten verhelpen.” licht Jansen toe. “We kunnen meldingen direct oppakken en maken zo samen de gemeente nog veiliger.”

logo dongen.png