Stroefheidsmetingen

GRiP biedt u in korte tijd een goed inzicht in de staat en stroefheid van uw asfalt- of betonwegen. Een goede stroefheid betekent meer grip en meer grip betekent een hogere mate van veiligheid. Iedereen weet dat voor goede grip, goede banden cruciaal zijn; ze zijn het enige contact met de weg. Maar wat als het wegdek zelf geen goede grip biedt? Dan is alle voorlichting en voorbereiding voor niets. Met onze stroefheidsmetingen krijgt u een gedegen advies in handen en verhoogt u de verkeersveiligheid.

LOWRES_PREVIEWCLE_1178.jpg

De voordelen van GRiP-stroefheidsmetingen op een rij:

  • De eerste stap naar een veiliger wegdek

  • Uitvoerig veiligheidsadvies voor korte en lange termijn

  • Kostenbesparing door tijdig advies: geen noodreparaties meer

  • Voorkom ongevallen als gevolg van een onveilig wegdek

  • Haal met GRiP specialistische expertise en kennis in huis

 

 

Onze typen stroefheidsmetingen

Bij GRiP beschikken we over verschillende technieken om de stroefheid van uw wegdek te meten. Afhankelijk van het type ondergrond en de situatie zetten we deze technieken in.

SKM-wagen_zijkant_donker.jpg

SWF-methode

SWF (soms ook aangeduid als SKM) staat voor SideWay Force of vrij vertaald zijwaartse kracht. Aan de hand van deze methode toetsen we met geavanceerde apparatuur de stroefheid van bestaande asfalt- en betonwegen. Voor deze meetmethode hebben we bij GRiP een speciale SWF-vrachtwagen ontwikkeld. Hiermee hadden we in 2015 een primeur want het was de eerste goedgekeurde SWF-vrachtwagen in Nederland!

De techniek werkt als volgt: aan de rechterzijde van de SWF-vrachtwagen zit een vijfde wiel. Dit vijfde wiel is de zogenaamde meetband. Deze profielloze band staat in een hoek van 20 graden ten opzichte van de rijrichting op het asfalt.

Bij een meeting met de vrachtwagen wordt er water (voornamelijk regenwater wat is opgevangen bij onze bedrijfsvestiging) voor deze band gespoten. Zo ontstaat een laagje water op het asfalt waar dit vijfde wiel grip op probeert te vinden.

Aan de hand geavanceerde camera’s en sensoren die gericht staan op de band, meten de experts in de cabine hoe het met de stroefheid van het wegdek gesteld is. De meetgegevens worden later op onze vestiging nog uitgebreider geanalyseerd. Hier komt vervolgens voor u een duidelijk advies uitrollen.

Zien hoe dit in zijn werk gaat? Bekijk dan ook deze film.

SRT-methode

Soms is er geen plek om de SWF-methode toe te passen. Bijvoorbeeld in parkeergarages, op fietspaden, rotondes, wegmarkeringen of in winkelgebieden. Speciaal voor dit soort situaties maken wij gebruik van de SRT-methode.

Met deze zogenaamde “Skid Resistance Tester” meten we aan de hand van een slingerproef de stroefheid van een ondergrond. Dit gaat zeer nauwkeurig en biedt dezelfde zekerheid als de SWF-methode, maar dan op kleinere schaal. Ook de resultaten uit deze metingen worden door de experts van GRiP uitvoerig geanalyseerd waarna een uitgebreid advies voor u wordt opgesteld.