MEER ONGEVALLEN ONDANKS MINDER VERKEER

Gemeenten verantwoordelijk voor verminderen dodelijke verkeersslachtoffers?

Het grootste deel van 2020 werd als gevolg van de COVID-19-maatregelen thuis doorgebracht. De files die voorheen voornamelijk gedurende de spitsuren lange linten vormden over de Nederlandse wegen zijn hierdoor sindsdien grotendeels passé. Echter, het aantal slachtoffers (zowel gewonden als doden) per ongeval is in deze periode juist met 14% gestegen ten opzichte van het gemiddelde in de periode 2017-2019. Aan de hand van deze gegevens kunnen we dus concluderen dat ondanks de lagere verkeersdeelname de verkeersonveiligheid gedurende de COVID-19-periode is toegenomen! Ergo: het is geen vanzelfsprekendheid dat minder verkeer op de wegen automatisch betekent dat het ook veiliger wordt op onze wegen.

Als we kijken naar de ongevallen waarbij dodelijke slachtoffers vielen, was de wegbeheerder in veruit de meeste gevallen een gemeente (bron: rijkswaterstaat.nl). En in die gemeenten, binnen de bebouwde kom dus, verplaatsen de meest kwetsbare weggebruikers zich: fietsers en voetgangers. Een belangrijk punt van aandacht voor gemeenten dus.

De grootste oorzaak van dodelijke ongevallen met voetgangers en fietsers binnen de bebouwde kom is te hard rijden. Te hard rijden doet de automobilist uiteraard zelf. Maar als er geremd moet worden dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt. Het is geen hogere wiskunde om je te realiseren dat je als automobilist bij een (te) glad wegoppervlak behoorlijk in het nadeel bent.

Als het gaat om fietsers dan zijn onoplettendheid en ondeugdelijk materiaal uiteraard belangrijke factoren die de kans op een ongeval vergroten. Maar onderschat de kwaliteit van de infrastructuur als oorzaak van deze ongevallen niet! Een slechte kwaliteit van het wegdek is vaak de aanleiding voor een enkelvoudig fietsongeval. Onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat (te) glad wegdek en gleuven in de lengterichting gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken, waardoor wielrenners en mountainbikers flink in de problemen kunnen komen.  

Uit het voorgaande kan de conclusie worden getrokken dat met name de wegen in verstedelijkte gebieden op dit moment te wensen over laten. GRIP ROAD INSPECTION ziet het ook aan de opdrachten voor stroefheidsmetingen. Tot op heden worden voornamelijk grote wegen als snelwegen en stroomwegen aan metingen onderworpen om de mate van stroefheid te bepalen. De metingen binnen gemeenten blijven achter.

Linksom of rechtsom, we kunnen er niet omheen dat gemeenten hun verantwoordelijkheid mogen nemen als het gaat om het verminderen van het aantal verkeersongevallen met ernstige afloop. Hoe? Dat mag duidelijk zijn: door de stroefheid van de wegen binnen de bebouwde kom en van provinciale wegen te laten meten, en maatregelen te nemen als blijkt dat de verkeersveiligheid te wensen over laat. GRIP ROAD INSPECTION regelt dat vakkundig. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over of een afspraak voor stroefheidsmetingen en weginspecties. 

Rogier van Diepen